Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Horeca, Bakkerij en Recreatie

Horeca Bakkerij Recreatie (HBR)

 

HBR is een  brede opleiding waarin je als leerling te maken krijgt met verschillende onderdelen uit de wereld van de Horeca, Toerisme en recreatie.

HBR bestaat uit de volgende profieldelen:

  1. Gastheerschap
  2. De Bakkerij
  3. De keuken
  4. Recreatie

 

HBR is een  brede opleiding waarin je als leerling te maken krijgt met verschillende onderdelen uit de wereld van de Horeca, Toerisme en recreatie.

Dit betekent niet alleen dat je leert:

  • hoe je als gastheer of gastvrouw gasten ontvangt in een restaurant, en hoe je volgens de regels maaltijden serveert,
  • hoe een kok in een grote keuken voor veel mensen een volledig menu moet kunnen maken
  • hoe in de bakkerij brood en banket gemaakt wordt
  • hoe je als baliemedewerker van een reisbureau een reis voor een klant kunt uitzoeken en evt. boeken
  • hoe je als recreatieleider op b.v. een camping een spelactiviteit bedenkt en begeleidt

 

Maar ook dat je leert:

  • berekenen hoeveel een dienst of een product kost, wat je in een brief naar de klant moet schrijven als je een rekening stuurt
  • hoe je een telefoongesprek of een sollicitatiegesprek moet voeren

 

Een gedeelte van de AVO-vakken die onder praktijk HBR staan worden samen met de praktijklessen in het praktijklokaal gegeven.

In de praktijkopdrachten zit soms ook een gedeelte dat je normaal gesproken in een theorielokaal zou moeten leren.

Praktijklessen worden ook in de gymzaal gegeven. In het onderdeel Recreatie leer je hoe je spelletjes moet bedenken en je als activiteitenbegeleider moet presenteren.

Door dit onderdeel is HBR ook een goede opleiding voor leerlingen die een vervolgopleiding willen kiezen in de richting van sport en bewegen.

Dit onderdeel wordt dan ook door een leraar lichamelijke oefening met een specialisatie recreatie gegeven.

 

Stage:

Je leert niet alleen door lessen op school, maar ook buitenschools op de stagebedrijven.

Vanaf de kerstvakantie in het 3e leerjaar gaan alle leerlingen iedere vrijdag naar een bedrijf.

Dit kan een horecabedrijf zijn, een bakkerij, een reisbureau, sportschool of een camping.

Na ongeveer 12 weken wordt er gewisseld, zodat iedereen op verschillende soorten bedrijven stage gaat lopen.

Leerlingbedrijven:

In het 3e leerjaar wordt vooral veel aandacht besteed aan basisvaardigheden

Je bent met praktijkoefeningen en theorieopdrachten bezig.

iPad

De leerlingen die voor HBR kiezen moeten in het bezit zijn van een iPad. Leerlingen die nog geen iPad bezittenD kunnen deze door middel van een huur/koop systeem via school aanschaffen

In zowel de theorielessen als de praktijklessen wordt gebruik gemaakt van een iPad. Met behulp van de iPad kun je zowel op school als thuis nog eens alle instructies en aanwijzingen rustig bekijken, opdrachten maken en inleveren, kortom, modern onderwijs dat je optimaal helpt voorbereiden op je toekomst.

 

Aan het einde van het 3e leerjaar maak je een keuze tussen 2 leerroutes: front office of back office

Wil je vooral lessen volgen in de keuken, heb je talent in de bakkerij dan kies je voor back office. Je praktijklessen zijn dan vooral in de keuken en de bakkerij.

Kun je je goed presenteren, heb je organisatie talent, werk je graag in een restaurant, wil je verder in sport en bewegen, dan kies je voor front office. Je praktijklessen zijn dan vooral in het restaurant en de gymzaal.

 

Vooral in het 4e leerjaar moet je in “echte situaties” laten zien wat je kunt (en daar leer je natuurlijk ook weer veel van):

 

Cateringopdracht:

  • Twee keer per week maken de HBR leerlingen allerlei lekkere broodjes en die worden verkocht in de leerling kantine. De benodigdheden moeten zelf ingekocht worden, ze moeten zelf een prijsberekening en een eindafrekening maken.

Balieopdracht

  • Iedere week verzorgen 2 leerlingen de gehele week alle vergaderingen en bijeenkomsten in school. Via de telefoon of e-mail moeten ze de bestellingen aannemen en ervoor  zorgen dat koffie, thee of iets anders op tijd geserveerd kan worden

Restaurant

  • Twee keer per week is het restaurant open voor gasten van buiten. Het koken en bedienen gebeurt door de leerlingen.

Bedrijfsopdrachten

  • Mensen van binnen en buiten de school hebben soms speciale vragen en opdrachten. 4e Jaars leerlingen zijn dan samen een “bedrijf” dat de klant te woord staat en afspraken met de klant maakt wat er geregeld kan worden. Vervolgens zorgt het bedrijf ervoor dat producten gemaakt en geleverd worden. 3e Jaars leerlingen helpen hierbij soms als personeel. Voorbeelden: hapjes voor de bibliotheek van Oldenzaal bij een speciale presentatie, 200 appeltaarten die de serviceclub “de Lions” wil verkopen voor een goed doel, catering op een studiedag, enz.

 

Hard werken:

Leerlingen die HBR hebben gekozen, ervaren al heel snel dat leren op zo’n manier heel leuk kan zijn, maar dat het ook hard  werken is. Het lesrooster kan er verschillend uitzien. Er zijn dagen dat je gewoon in school les hebt volgens het “vaste” rooster, maar er zijn ook dagen dat je ’s morgens al vroeg of ’s avonds laat met opdrachten voor school bezig bent.

Je krijgt in ieder geval op deze manier een idee hoe het werk er later uitziet. HBR mensen hebben afwisselend werk op wisselende tijden waarin je andere mensen het naar de  zin wilt maken.

 

Welke vakken staan er op het rooster:

  • Beroepsgericht in het profiel HBR
  • Nederlands
  • Engels
  • Wiskunde
  • Economie
  • Lichamelijke Opvoeding
  • Levensbeschouwing (3e ljr) maatschappijleer (4e ljr)
  • CKV (culturele Kunstzinnige Vorming) 3e leerjaar

 

 

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.