Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie
Produceren, Installeren en Energie

Produceren, Installeren en Energie(PIE)

 

Als je voor PIE hebt gekozen, heb je voor een brede opleiding met veel verschillende mogelijkheden uit de elektro-, installatie- of metaalsector gekozen.

Doordat er in de profielen/modulen veel richtingen/onderwerpen aan de orde komen, kun je ervaren waar je voorkeur ligt en waar je goed in bent. Daarop aansluitend kun je een programma kiezen in de richting van jouw voorkeur.

 

Op het PIE-plein vind je een goed ingerichte metaalwerkplaats waar men kan: plaat- en constructiewerken, lassen, verspanen zoals boren, frezen en draaien. Een plein ingericht voor elektro- en installatietechniek. Een plein waar jij in de praktijk leert.

In het technieklokaal leer je:

  • hoe je moet plaatwerken, lassen, boren, draaien en frezen
  • hoe je met machines en gereedschap moet omgaan.
  • een sanitaire installatie aanleggen
  • service en onderhoud aan een cv-ketel
  • werken aan elektrotechnische installaties

Ons plein lijkt al heel erg veel op de plek waar je straks gaat werken.

 

Kennis en vaardigheden
De kunst is het geleerde om te zetten in de praktijk:

  • plannen en organiseren, samenwerken en overleggen bij het uitvoeren van werkzaamheden,
  • werkzaamheden volgens de voorschriften en op een veilige wijze uitvoeren,
  • economisch bewust en duurzaam omgaan met materialen en middelen,
  • professionele hulpmiddelen gebruiken en hun werking uitleggen,
  • hygiënisch werken, milieubewust handelen, enz.

Het doel van dit alles is een goede werknemer voor het bedrijfsleven te worden.

De vier profielen in PIE

In het derde leerjaar volg je vier verplichte profieldelen in PIE.
Profielen die de basis leggen voor het kiezen van een leerlijn.


1 Ontwerpen en maken

Hier leer je onder andere tekening lezen, met behulp van een computer tekenen en de beginselen van elektrotechniek.
Hier ga je bezig met een zelf ontworpen product produceren (maken) en een ontworpen schakeling maken.

 

2 Bewerken en verbinden van materialen

Hier leer je onder andere van een driedimensionaal product een uitslag maken en de basiskennis van lassen.
Hier ga je bezig met het maken van diverse metaalproducten.

 

3 Besturen en automatiseren
Hier leer je onder andere elektrische principes, met name stroom, spanning, weerstand en vermogen (wet van Ohm) en elektro schakelingen, relais en sensoren.

Hier ga je bezig met behulp van een schema en tekeningen een besturingsinstallatie, een regelsysteem en een domotica-installatie opbouwen.

 

4 Installeren en monteren

Hier leer je onder andere installatie (werk)- en elektrische tekeningen/schema’s lezen. Kennis van materialen.
Hier ga je bezig met een sanitaire installatie aanleggen en een elektrische huisinstallatie aanleggen.

 

De vier leerlijnen in PIE

Na de vier profieldelen ga je kiezen uit één van de vier leerlijnen in PIE.

Een leerlijn waar jij verder wilt in het MBO.


1 Werktuigbouwkunde – Constructie en plaatwerken

2 Werktuigbouwkunde – Verspanende technieken

3 Elektrotechniek en Podiumtechnieken

4 Mechatronica

 

Buitenschools leren / stage

Je hebt niet alleen les op school in de theorie- en de praktijklokalen, maar ook buiten school heb je les. Zowel in het derde als vierde leerjaar ga je het gehele schooljaar één dag per week op stage. In de derde ga je naar twee bedrijven, een metaalbedrijf en een installatie-  of elektrobedrijf. In het vierde jaar heb je een leerlijn gekozen; nu ga je het gehele jaar naar hetzelfde bedrijf, afhankelijk van jouw gekozen leerlijn. Daarnaast ga je in leerjaar 4 in maart nog eens twee weken aaneengesloten op stage.

Dit betekent dat je samen met je stagedocent een bedrijf zoekt waar je in de praktijk dingen leert. Je mag kiezen uit zeer verschillende bedrijven, bijvoorbeeld:

verspanings-, constructie-, installatie- en elektro bedrijven.

 

Na iedere stageperiode moet je een verslag maken (inclusief beschrijving van de dag en de verrichtte stage-opdrachten). Ook moet je aan het eind van de stageperiode op school aan je klasgenoten een presentatie geven over het bedrijf waar je geweest bent en wat je daar geleerd hebt.  

 

Werktuigbouwkunde – Constructie en plaatwerken
In de metaaltechniek (werktuigbouwkunde) bezig met het bewerken van metalen en kunststoffen. In de metaaltechniek ben je vooral bezig met produceren, iets maken, en maak je gebruik van verspanings-, montage- en lastechnieken.

In de constructie en plaatwerkindustrie werk je bij bedrijven waar constructies gemaakt worden van verschillende materialen: stalen of aluminium platen, strips, profielmateriaal, pijpen enz. Denk hierbij aan bruggen, staalconstructies van bedrijfshallen en/of gebouwen, hijskranen, grote machines, chassis vrachtwagens, enz. Je gebruikt allerlei technieken bij de bouw ervan: metaalbewerkingstechnieken, snijbranden, zagen, slijpen, lassen en andere montagetechnieken. Je werkt op basis van tekeningen en schetsen.


Werktuigbouwkunde – Verspanende technieken
In de metaaltechniek (werktuigbouwkunde) bezig met het bewerken van metalen en kunststoffen. In de metaaltechniek ben je vooral bezig met produceren, iets maken, en maak je gebruik van verspaningstechnieken.

In de overspanningindustrie werken ze vaak met de modernste computergestuurde machines. Bedrijven die zich bezig houden met nauwkeurige metaalbewerking, zoals (CNC) draaien en (CNC) frezen, slijpen, boren, enz. De fijnmechanische industrie maakt producten voor de medische en chemische wereld, de verpakkings-, vliegtuig-, automobiel-, offshore en de voedingsindustrie. Materialen die bewerkt worden zijn: aluminium, staal, roestvrij staal en kunststoffen. Vaak ingewikkelde producten die geproduceerd worden in enkel stuks tot soms zeer grote aantallen.

 

Elektrotechniek en Podiumtechnieken

Kies je voor elektrotechniek dan kies je letterlijk voor spanning. Elektrische spanning dus. Je kunt als podiumtechnicus werken, maar ook als monteur bij energie- en installatiebedrijven. Of liever met computers en andere elektrische apparaten? Kies maar!

Elektrotechniek is overal, bijna alles wat we gebruiken heeft stroom nodig. Een elektrotechnicus legt elektrische systemen, trekt en sluit datakabels in kantoren aan, legt installaties aan in huis en in bedrijfspanden en onderhoud deze. Als elektrotechnicus leg je verwarmingsinstallaties aan, installeert huishoudelijke apparaten, legt leidingen aan, schakelaars installeren, storingen opsporen en verhelpen. Het werk kan in een eigen werkplaats of bij de klant en/of bedrijfspand plaatsvinden.


De podiumtechnicus zorgt ervoor dat een voorstelling in de spotlights staat, dat de artiesten gehoord worden, de decors in orde zijn, podia worden op- en afgebouwd, verricht alle voorkomende logistieke, technische en ondersteunende werkzaamheden. Daarbij ben je als podiumtechnicus creatief en vindingrijk. Je werkt als echte specialist op het gebied van geluid, licht of toneel.


Mechatronica
Volautomatische melkmachines, lasrobots, sorteermachines, kopieermachines, liften klimaatbeheerssystemen, autowasstraten: het zijn kenmerkende voorbeelden van mechatronische machines. Meer en meer bepaalt mechatronica ons leven van alledag. Apparaten worden steeds intelligenter, de elektronica maakt het gebruik beter en makkelijker.

Als mechatronicus combineer je elektrotechniek, werktuigbouwkunde en technische informatica (ICT) bij het ontwerpen, vervaardigen, samenbouwen, testen, installeren, afregelen en onderhouden van machines en installaties. Het aan elkaar koppelen van verschillende technieken levert 'slimmere' producten op.

Als monteur mechatronica zorg je ervoor dat machines worden samengesteld en opgebouwd uit verschillende onderdelen. Soms maak je delen van machines, soms zet je ook complete machines in elkaar.


Welke Vakken krijg je, zowel op BBL als KBL niveau:

  • Beroepsgerichte profielvakken en keuzevakken
  • Nederlands
  • Engels
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Lichamelijke opvoeding
  • Cultuur en Kunstzinnige Vorming (ljr3)
  • Levensbeschouwing (ljr3) / Maatschappijleer (ljr4)

  

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.